Da sa pianolæreren: “Ikke vent til du får tid til å øve! Bruk de små ledige stundene innimellom de andre gjøremåla og øv bevisst. Du kan for eksempel få gjort mye nyttig piano-øving på 15 minutt hvis du følger disse rådene…

Jeg var 11 – 12 år, og en meget ivrig piano-elev

Jeg ville virkelig satse på piano-spillinga, og jeg øvde og jobba.

Jeg hørte om de virkelig gode som øvde mange timer på piano hver dag, og en dag bestemte jeg meg for å sette meg nye mål…

I neste piano-time fikk pianolæreren klar beskjed

Fra nå av skulle jeg øve piano 3 timer hver dag. ”Flott,” sa han. (Ante jeg et skeptisk/humoristisk blink i øyet hans?)

Jeg dro hjem fra timen, og så meg allerede som vinner i ungdommens piano-mester neste år..

Neste dag – første dag med ny øvingsmengde: Jeg var virkelig klar til å begynne, følte at pianoet sto og trippa og venta på meg. Men akkurat den dagen var det ganske mye lekser, og så var jeg opptatt med noe annet på kvelden. Resultat: Ikke sjanse å øve 3 timer i dag. Fikk heller kjøre tøffere dose i morra, tenkte jeg. Pianoet sto der litt forlatt og skuffa borte i kroken.

Dag nummer to: I dag skulle det virkelig øves, men fortsatt mye lekser og mye annet som skulle skje. Resultat: Ikke tid til å øve tre timer piano i dag heller. Dermed ingen piano-øving i det hele tatt.

Dag tre: Jeg skal ikke trette leseren med detaljer – du har sikkert allerede gjetta det: Gode intensjoner og store planer, men der var ingen 3-timers bolk ledig, og det ble ikke øving i dag heller.

Og slik gikk uka – ingen øving. Pianoet var faktisk ubrukt hele uka…

Neste piano-time: Spent piano-lærer og en betutta piano-elev. Måtte bare innrømme at jeg ikke hadde fått øvd – det var aldri plass til disse 3 timene noe sted i løpet av dagene.

Men neste uke, lovte jeg, da skulle det bli orden på det!

Vel – neste uke gikk på samme måte. Det ble en ny piano-time uten å ha fått øvd i det hele tatt.

Og hvorfor hadde jeg ikke fått øvd? Fordi jeg ikke hadde hatt tid? Nei, tid til å øve hadde jeg hatt på samme måte som tidligere, før jeg la de nye store piano-planene.

Grunnen til den manglende piano-øvinga var rett og slett at jeg aldri fant rom for disse 3 timene noe sted.

Da sa pianolæreren: «Ikke vent til du får tid til å øve!

Den dagen kommer kanskje aldri, i hvert fall kommer den svært sjelden. Men sjekk hvordan dagene dine ser ut. Du har det travelt sier du, men det finnes små luker og hull, der du ikke skal gjøre noe spesielt.

Har du 15 minutt ledig?

Du kan få gjort mye nyttig piano-øving på 15 minutt hvis du følger disse rådene:

1. Bestem deg for hva du skal øve på.

Ikke hopp fra ett stykke til et annet. Sett noten du skal øve på på pianoet, og ta bort alle andre noter slik at du ikke blir forstyrret. Fullt fokus på det du skal arbeide med!

2. Sett deg et mål for de 15 minuttene.

a. Målet må være avgrenset, for eksempel: ”4 takter, hver hånd for seg”. Ikke la deg friste til å spille lenger enn de 4 taktene. Stopp konsekvent hver gang du kommer til denne ”grensa”. Hvis du klunker litt videre, hver gang du har spilt de 4 taktene, ender du opp med å kaste bort en god del av de 15 minuttene på dette uten, at du lærer noe av det.

b. Målet må være realistisk d.v.s. at det må være mulig å gjennomføre det i løpet av 15 minutt. Det er bedre å satse på noe som er lett å gjennomføre i løpet av denne tida, enn å legge lista så høyt at du ikke når målet. Altså – ikke si at ”jeg skal lære hele stykket flytende i løpet av 15 minutt,” eller: ”jeg skal bli Norges beste pianist i løpet av disse 15 minuttene,” (det tar nok bortimot en time), men heller: ”etter 15 min. skal jeg kunne spille høyre og venstre hånd hver for seg, i et rolig tempo, helt riktig.” Eller kanskje: ”Når jeg er ferdig med denne øvingsøkta, skal jeg kunne spille disse 4 taktene med begge hender sammen i sakte tempo”.

3. Del det du skal øve på i mindre deler

Hver hånd for seg, bare ei takt, eller bare en del av ei takt, hvis det er vanskelig. Husk at læringa går fortere, og det du skal lære fester seg raskere i hjerna, hvis det ikke kommer for mye informasjon til hjerna av gangen.

4. Øv mest på det som er vanskelig

Hvis du øver på fire takter, og de tre første er enkle, men den fjerde er vanskelig, er det bedre å bruke mest tid på takt 4. Men ofte øver vi slik: Vi spiller fra begynnelsen og det går bra helt til den vanskelige takta. Der spiller vi feil. Så begynner vi om igjen i fra begynnelsen, og det samme gjentar seg. Hvis vi gjentar dette 10 ganger, har vi øvd 10 ganger på de 3 taktene som vi allerede kan, fordi de ikke var så vanskelige, og ingenting på den vanskelige takt nummer fire. Dette er selvsagt bortkastet tid. Spill heller 10 ganger på den vanskelige takta.

5.Øv i langsomt tempo

En god regel er: Ikke øv fortere enn at du har full kontroll hele tida. Når vi spiller for fort blir det bare rot, og vi rekker ikke å få på plass de bevegelsesmønstrene som piano-spillet består av.

Hvis du øver slik i 15 minutter

Du vil se at du har gjort framskritt på det partiet du har øvd på. Du har ikke lært hele stykket, men du ser at det er mulig å komme igjennom piano-leksa skikkelig i løpet av uka, hvis du bruker slike små fristunder i løpet av dagen. Hvis du øver 15 minutt nå, og 10 minutt da, når du har tid i løpet av dagen, vil du se at du kan ha øvd en halv time, eller kanskje en hel, uten at du egentlig har merka det.

Noen øver noen minutt før de går på skolen, eller når de kommer hjem. Noen øver noen minutt som pauser i lekselesinga. Mulighetene er mange.”

Denne måten å tenke på har hjulpet meg siden, og jeg har lært det bort til alle mine elever. Og det virker hver gang!

Men skal vi ikke øve lenger enn 15 – 20 minutt?

Jo, det er klart at det er godt å sette seg ned og ha arbeidsro i lengre perioder, spesielt når man har spilt en stund, og leksene begynner å bli lenger og mer krevende. Men hvis man bruker punktene over som grunnlag for øvinga, kan slike lengre øvings-stunder gå med til å ”sy sammen” helheten i stykket.

Og til slutt kommer man jo til et nivå der musikken krever mer omfattende, daglig øving. Senere i livet har det vært nødvendig for meg å sette av både tre og fire timer til daglig øving, ja kanskje enda mer, men da har gjerne piano-spillet fått en så sentral plass i tilværelsen at det går an å få dette til. Kanskje er man musikkstudent som øver til eksamen, eller man er blitt yrkesmusiker og man må lære inn musikk innenfor visse tidsfrister.

Konklusjon

Ikke vent med piano-øvinga til du har god tid. Bruk de små ledige stundene innimellom de andre gjøremåla og øv bevisst.

God piano-øving!