Dansken Piet Hein sier i et av sine gruk: ”Kunsten er ikke å få en idé, enhver kan med lethed få to. Kunsten er den mellem to eller fler, ganske almindelige hverdagsideer, at se hvilken der er go”
Og dermed berører han selve kjernen i det å være kreativ: Hvilke idéer er gode, og hvilke er dårlige?
I en kreativ prosess vil mye av det som dukker opp ikke bli brukt. Men midt inne i alle de forkastede idéene ligger de gode idéene, de som kan utvikles videre. De som til slutt blir til nye låter, nye musikkstykker…
En ny idé kan virke utrolig flott, ja helt genial, med det samme. Men så, neste dag, er den bare helt døv. Og motsatt: Noe som virker alldeles håpløst med det samme, kan senere vise seg å være spennende.
Men hvordan vet du hva som er godt og hva som er dårlig?
For å avgjøre dette, trenger du tid. Du må ha muligheten til å hente fram gamle idéer og skisser, og høre på dem igjen og igjen, over lengre tid.
Proffene samler på idéer og har til en hver tid en hel idébank med skisser og utkast, som de kan hente fram og evaluere senere.
Hvordan husker jeg idéene mine?
Det brutale svaret er: Du husker dem ikke, du glemmer dem. Helt sikkert. Og jo flere idéer du jobber fram, jo flere glemmer du. Not kidding!
Du trenger derfor et system for å ta vare på idéene dine.
Du har to hovedmuligheter:
Skrive ned idéene (som oftest den dårligste løsninga)
Spille inn (ta opp) idéene
Å skrive ned idéene
Det mest aktuelle er i tilfelle å skrive dem ned på noter. Det er jo kjempebra hvis du klarer det og hvis du har tid til det….
Og dermed har jeg vel sagt det meste om den muligheten:
Hvis du klarer det: Det kan være vanskelig å skrive noter slik at det blir riktig, og slik at du, når du henter dem fram igjen, forstår hva du egentlig mente da du skrev dem ned. Det er ikke umulig, men det krever øvelse og en del teoretisk kunnskap innen hørelære og noteteori.
Hvis du har tid til det: Å skrive ned musikken skikkelig, tar fort litt tid, og det tar mer tid jo mer usikker du er i noter.
Du kan også skrive ned musikken uten å bruke noter. Jeg får ofte papirlapper fra elevene mine, særlig de yngre, der de har notert ned melodier bare ved å skrive bokstavnavnene på tonene. Dette er en rask måte å gjøre det på, men den har jo betydelige mangler for å si det mildt. Den sier ingenting om rytmen i musikken, og dermed er man ofte like langt, når man senere skal hente dem fram igjen.
Å spille inn (ta opp) idéene
Dette er nok den enkleste, raskeste og beste måten! Det enkleste er antagelig å bruke mobilen.
PC-en kan også brukes. Hvis du ikke har noe program for opptak, finnes det mange gratisprogram på nettet, bl. a. Audacity, som har oppnådd flere utmerkelser.
Det finnes dessuten mange sequencer-program til PC og nettbrett. Her kan du spille inn både lyd (audio) og midi.
Med et sequencerprogram kan du spille inn så mange musikkspor du bare ønsker. Fantastisk morro!!!!
Hvis du søker på nettet etter «sequencer» finner du mye spennende. Vanligvis kan man finne gratisprogram faktisk.
Cubase og Cakewalk er to av de mest brukte proffe sequencerne
Eksterne (frittstående) harddisk-recordere er også et veldig bra alternativ. Du får dem i dag som små bokser, med en liten mixer på toppen. Her kan du leke deg med å spille inn flere spor. Sjekk dem ut hos en lokal musikkforhandler, eller på nettet.
Dette skal du tenke på når du velger opptaksmetode
Det må først og fremst være enkelt å ta opp idéene dine. Hvis du må til å koble opp utstyr hver gang du skal spille inn noe, er metoden dårlig, eg. ubrukelig etter min mening. Målet må være å ha et opplegg der du bare trykker på en knapp når du vil starte opptak: Du sitter ved instrumentet og «leker deg». Plutselig hører du noe som du synes er litt stilig. Trykk på opptaksknappen mens du fortsatt er i flyten… That’s it.
Lydkvaliteten behøver ikke være god. Ikke stress med å kjøpe dyre mikrofoner og dyre lydkort.
Det må være lett å lagre og systematisere opptakene. Jeg tenker ikke på noe avansert opptaksarkiv, men du bør kunne finne det igjen og spille det av på en enkel måte.
Selv har jeg til en hver tid liggende masse slike innspilte idéer og skisser. Det er artig å høre gjennom dem av og til, og mye av det som ble lagret som «lite interessant» har senere vist seg å ha utviklingspotensiale.
Les også:
Låtskriving 1: Det er lov å være kreativ og lage din egen musikk Låtskriving 2: Kom i gang – komponer din egen musikk Låtskriving 4: Tips til hvordan du lager din egen musikk